リオ五輪女子スキフはマッカイFXに決定

  • 05
  • May

 国際セーリング連盟(ISAF)は、2016年オリンピック・セーリング競技女子スキフ種目の艇種に「マッカイFX」を選択しました。今年3月、スペインでおこなわれた評価会の結果、RS900とマッカイFXが推薦され、現在イタリアで開催中のISAFミッドイヤーミーティングで投票がおこなわれました。マッカイFXは、49er級のハル、ウイング、ブームをそのまま使い、女子用にリグ、マスト、セールをパワーダウンしたボートです。49erと多くの部分でパーツを併用できる特長があります。(BHM編集部)


Mackay FX(photo by Mackayboats)
全長:4.99メートル
横幅:2.9メートル
重量:131キロ
メイン面積:13.8平方メートル
ジブ面積:5.8平方メートル
スピネーカー面積:25.1平方メートル
価格:17000ユーロ
造船:マッカイ(NZL)、オービントン(GBR)、ベスウェイト/マコナギー(CHN)
スパー:サザンスパー(Sri Lanka)
セール:ノースセール(Sri Lanka)

◎Mackay FX 詳細
http://www.mackayboats.com/index.cfm/boats/fx/

◎ISAFによるボートの評価
The Mackay FX is an existing 49er hull and appendage platform with a new smaller rig designed specifically fortheevaluation. Themodification includes a few simple retrofit deck layout changes, including; increased downhaul and jib sheet purchase and an additional turning block on the gennaker sheet.

The Mackay FX proved to be one of the fastest in terms of speed. Performance was good and the sailors felt it was nice to sail and power was easily controlled. The work done by North Sails and Southern Spars should be acknowledged as rig and sails were executed perfectly and looked in proportion to the boat.

The sailors felt that the boat was challenging and quickly adapted to the boat, some of this owing to the large size of the hull platform. However this size and weight is also a concern voiced by the panel and the sailors, where boat manageability may be difficult on and off the water. The optimum weight range of the boat is suspected to be at the higher end of the criteria weight range.

Due to the excellent work and substantial investment of the 49er builders the quality and equipment control is good. The platform is good quality and will therefore have a good second hand market. As the 49er is currently available the price information is creditable and the Mackay FX is €1000 cheaper than the 49er. The builder is in a satisfactory position to produce and deliver boats in a reasonable timescale.

For nations with existing 49er fleets it would appear to have advantages. However it is considered that the size of the boat is not ideal for the women’s target crew weight and it may be a compromise.

======================================
わたしたちは走り続けるセーラーを応援します
BULKHEAD magazine supported by
SAILFAST
ウルマンセイルスジャパン
丸玉運送
ネオネットマリン
ダウンアンダーセイリングジャパン
ノースセールジャパン
アビームコンサルティング
トーヨーアサノ
SWING
コスモマリン
葉山セーリングカレッジ
Gill Japan/フォーチュン
JIB
一点鐘
VELOCITEK
パフォーマンス セイルクラフト ジャパン
エイ・シー・ティー
HELLY HANSEN
ハーケンジャパン
ファクトリーゼロ